Groei van 640% in online sales voor The Gift Label

The Gift Label groeit hard. Hun unieke, persoonlijke cadeaus werden begin dit jaar al in meer dan 1600 concept stores over heel Europa verkocht. Dat smaakte naar meer, en dus stelde het team van The Gift Label zichzelf begin dit jaar een ambitieus doel: 10 keer zoveel van haar unieke, persoonlijke producten online verkopen. Samen met SEO-specialist Erwin Enter werd ik gevraagd om aan dat doel mee te werken. Dat kwam goed uit, want ik ben gek op ambitieuze doelen voor mooie merken! Hoe die samenwerking verliep? Daarover vertelt Stephanie Zee, marketing manager bij The Gift Label.

The Gift Label maakt het geven én ontvangen van cadeaus zo leuk mogelijk. Hoe? Door unieke, persoonlijke cadeaus aan te bieden: van kleurrijke douchegels en geurige kaarsen tot op maat gemaakte giftsets voor speciale gelegenheden. Elk product zit in een bijzonder jasje: de verpakkingen hebben vrolijke kleuren en ontwerpen en worden gecombineerd met originele, persoonlijke teksten. Mocht jij (of iemand in je omgeving) dus met het verkeerde been uit bed zijn gestapt: geen nood, met de producten van The Gift Label tover je in no-time weer een lach op je gezicht!

Unieke cadeaus die online óók zichtbaar moesten worden

Stephanie is als marketing manager verantwoordelijk voor de branding van het merk. “De producten van The Gift Label werden al in veel verschillende winkels in Europa verkocht”, vertelt Stephanie, “en dit succes wilden we ook online realiseren. We wisten dat daar een enorme potentie zat.”

Die enorme online potentie bracht echter ook een behoorlijke uitdaging met zich mee: beter vindbaar worden in Google. Op veel van de typen producten die ze aanbieden, zoals handzeep en lotion, bestond namelijk al veel concurrentie in Google. “Als je dan nog niet zo groot bent, kom je op belangrijke zoektermen eigenlijk altijd op pagina twee terecht”, legt Stephanie uit.

“Marc ademt het See – Think – Do – Care model. Dat gaf me meteen vertrouwen dat hij goed door heeft hoe onze B2B-markt in elkaar zit.”

Stephanie Zee

SEO: 300% meer online zichtbaarheid in zoekmachines

En dus besloot het team van The Gift Label dat het tijd werd om er specialisten bij te halen. Eerst werd Erwin Enter ingeschakeld voor de SEO expertise. Hij optimaliseerde website teksten – zoals productbeschrijvingen – voor zoekmachines. “Daar heeft hij ons enorm mee geholpen”, vertelt Stephanie. “We werden op belangrijke zoektermen steeds beter vindbaar in Google, er kwamen meer potentiële klanten naar onze website én de conversie op de website werd beter.” Het concrete resultaat? De online zichtbaarheid van The Gift Label in organische zoekresultaten groeide de afgelopen tijd met wel 300%.

SEA: elke geïnvesteerde euro leverde 8 euro op

Die groei in SEO smaakte naar meer. Daarom werd besloten om ook in SEA (Google Ads) en social media advertenties te investeren. Daarvoor werd ik ingeschakeld. Ik richt de advertentie campagnes voor The Gift Label in, analyseer ze en schaaf bij waar nodig. En dat alles met resultaat: tot nu toe zorgden de Google Ads campagnes voor een ROI van 1:8. Dat betekent dat elke 1 euro die besteed werd aan advertenties, 8 euro aan omzet opleverde.

De samenwerking: een professioneel team, maar ook veel lol

“De samenwerking met z’n drieën is heel fijn,” vertelt Stephanie. “Ik houd me voornamelijk bezig met het maken van content, en Marc en Erwin optimaliseren die content dan weer voor de desbetreffende kanalen,” vertelt ze. “Zo vullen we elkaar goed aan.”

Niet alleen over onze onderlinge aanvulling is ze te spreken. “Marc en Erwin denken goed mee over hoe we onze doelen kunnen bereiken, je merkt gewoon dat ze het vak zelf heel leuk vinden. Dat maakt het een erg fijne samenwerking waar ik vooralsnog erg blij mee ben.” En een kleine bekentenis: “Daarnaast hebben we ook gewoon heel veel lol met z’n drieën. Met alleen maar vrouwen op kantoor is het ook best leuk om weer eens met mannen samen te werken.“

Of Stephanie tips heeft voor bedrijven die met soortgelijke uitdagingen zitten? “Ik ben een dag naar Groningen geweest voor een training,” zegt Stephanie. “Marc en Erwin hebben toen stap voor stap verteld wat ze doen en hoe ze helpen bij het maken en optimaliseren van content voor je website. Dat kan ik zeker aanraden als je wat meer uitleg wilt”.

Het belangrijkste resultaat? Maandelijks kwamen er zo’n 8 tot tien kwalitatief hoogwaardige leads binnen. Het doel werd daarmee – ondanks alle uitdagingen – ruim behaald.

Hieronder een overzicht van de behaalde resultaten:

ROI 1:8

Een euro erin, acht euro eruit voor The Gift Label.

640% salesstijging

640% stijging in sales t.o.v. de periode waar wij nog niet werkzaam waren voor The Gift Label!

9% conversie

Van de honderd bezoekers, converteerden er 10 naar een daadwerkelijke aanvraag. Een hoog percentage in de gifting branche!

Ben je er klaar voor om online succes te behalen?