Plateaus Doorbreken Met Jellow.nl

Plateaus Doorbreken Met Jellow.nl

Door: Edwin Dijkstra

 

Al vanaf 2017 manage ik de SEA campagnes voor Jellow.nl. Jarik Oosting van Smartranking is verantwoordelijk voor het SEO verkeer. Melle Renema helpt weer om alle cijfers meetbaar te krijgen in alle systemen. 


Mensen die mij kennen weten dat ik kritisch kan zijn. Op targets, systemen, andere mensen, maar ook mijzelf. Wat Jellow uniek maakt is dat er vrij weinig grote zaken zijn om kritisch op te zijn. En dat komt omdat feedback met rap tempo wordt geïmplementeerd in het bedrijf.


In een paar jaar tijd heeft Jellow 46.000+ freelancers en 3.700+ opdrachtgevers aan zich weten te binden en het team is vervijfvoudigd. Het SEA kanaal is altijd een belangrijke drijfveer geweest van dit succes en dat is iets waar ik trots op ben.


Echter – deze case gaat niet over cijfers. Ja, die zijn impressive, maar komen voort uit de manier waarop het bedrijf te werk gaat. Daarom deel ik vijf zaken die er voor zorgen dat we continu plateaus doorbreken met Jellow. 

1. Van ambitie naar targets naar todo’s

CEO Noel Wilson en CCO Lars Evers waren de mannen met een plan. Vanaf het begin wisten ze dat ze waarde wilden (en konden) toevoegen in de freelance markt. De ambitie was er. Maar zoals bij elke startup vergt het flink wat flexibiliteit in ‘hoe’ je die ambitie najaagt. Wat we altijd hebben gedaan voor de marketing is werken met ‘kwartaalmeetings’. In deze meetings vertelt elke verantwoordelijke wat de focuspunten zijn voor het komende kwartaal en hoe we daarmee de targets halen.


Deze focuspunten worden vertaal naar concrete todo’s en deze worden gedocumenteerd in een projectmanagement tool. Dit klinkt allemaal simpel, maar ik zie zelden het niveau van consistentie en accountability dat ik bij Jellow zie. 

2. Specialisten voor de ‘edge’

Jellow heeft een fantastisch team. De juiste mensen op de goede plek. Goede sfeer, platte communicatatie. Maar wat Jellow ‘edge’ geeft is het betrekken van freelance specialisten. In 2017 werkte Jellow samen met business coach Nico Oud (https://nico.nl/). Elk bedrijf zou ik aanraden om coaches te betrekken ‘die het al een keer gedaan hebben’. Door Nico te betrekken vond Jellow op dit moment al edge. 


Nico zag kansen qua verdienmodel, doelstelling en hoe dat te bereiken. Hij introduceerde Jarik voor de SEO en mij voor de SEA. Aan ons de taak om te bewijzen dat de markt er was en we met de juiste ROI deze konden betreden. Met succes. Nu het team groter is werkt Jellow samen met externe specialisten op het gebied van o.a. content, HR, branding, conversieoptimalisatie en social media. Deze specialisten focussen zich op één ding en hebben een track record. Werk samen met de beste mensen in hun respectievelijk vakgebied en je vindt ‘edge’. 

3. De juiste tooling

Ik haat e-mail. Het werkt net als vroeger vakkenvulde – volgens de FiFo (First In, First Out) methode. Dit terwijl je op prioriteit zou willen werken. En toch vindt bij de meeste bedrijven de communicatie primair plaats via dit medium. Erger nog: bedrijven zonder projectmanagement tool die alles via de e-mail doen. Bij Jellow werken we in Asana (todo’s), Jira (bugs) en Slack (communicatie). In Slack hebben we kanalen voor specialismen, marketing breed en losse projectgroepjes. Alle communicatie dat bij todo’s hoort vindt plaats bij die todo. 


Elke week hebben we een korte Hangout voor de marketing kickoff en een korte call specifiek voor SEA. Iedereen weet altijd waar andere mensen mee bezig zijn en welke uitdagingen er spelen. Deze tooling zorgt voor efficiënte samenwerkingen en centrale communicatie. 

4. Accountability

Elke todo die in een meeting ter sprake komt, wordt vastgelegd. Soms eerst in notulen en dan in het PM, of direct in het PM. Zo blijft iedereen accountable voor de ‘pak ik op’, ‘zoek ik uit’ en ‘kom ik op terug’ uitspraken die worden gedaan. Ook leuk: in elke kwartaalmeeting wordt aan iedereen gevraagd om zijn / haar werk een cijfer te geven met onderbouwing. In het volgende kwartaalmeeting reflecteren we daarop. Houdt iedereen scherp.

5. Doordrukken

‘Wat als we dit gewoon proberen?’, ‘Kan dat niet sneller?’, ‘Wat als we het anders proberen?’. Veelgehoorde vragen in meetings bij Jellow. In tegenstelling tot ‘Komen we later op terug’, ‘komt volgend kwartaal wel’ en ‘zien we niet echt zitten’. Bij Jellow zitten doordrukkers. Er is altijd een manier om een idee te testen, zaken wat sneller op te pakken en  efficiënter te maken. 

“Bij Jellow hebben wij Edwin leren kennen als een kritische en analytische SEA specialist met enorm veel kennis. Hij is in staat om met deze kennis verder te kijken dan zijn eigen discipline en op strategisch niveau mee te denken. Zo heeft hij een grote bijdrage geleverd aan onze gehele acquisitie funnel. Zelf waardeer ik zijn directe benadering en oplossend vermogen.”

 

 

Reinout Meems, Data Analist Jellow

Wil je ook plateaus doorbreken?