13-14 warme Personal Training leads per maand voor fitness studio Dreamfit

Potentiële klanten die lang kunnen wikken en wegen

Na een aantal jaren als personal trainer gewerkt te hebben, startte Elmar Luth in 2017 samen met zijn vriendin sportschool Dreamfit. Dreamfit is een fitness studio in Groningen, waar je altijd onder begeleiding van experts sport: één op één – middels personal training – of in kleine groepen. 

“Ons team weet als geen ander hoe belangrijk het is om energiek te zijn”, vertelt Elmar. “In je drukke baan of als ondernemer, maar ook in de tijd die je doorbrengt met familie en vrienden. Onze droom is dan ook dat we zoveel mogelijk mensen laten voelen hoe wij ons voelen: fit en vol energie.”

Om die reden biedt Dreamfit uitsluitend trainingen onder begeleiding aan: experts die weten hoe fijn het is om fit te zijn, en niet kunnen wachten om dat andere mensen ook te laten ervaren. Coaches die motiveren, enthousiasmeren en tegelijkertijd als positief voorbeeld dienen: daarmee haal je volgens Elmar de beste resultaten.

Online zoveel mogelijk relevante mensen bereiken

Om met deze missie zoveel mogelijk mensen te bereiken, besloten Elmar en zijn vriendin dat ze ook online sterk aanwezig wilden zijn. Daar gingen ze eerst zelf mee aan de slag: ze startten advertentiecampagnes op social media en Google op. “Via social media kregen we genoeg leads binnen voor de groepslessen. Alleen: de leads voor Personal Training bleven uit,” vertelt Elmar. Niet zo gek, want als hij zelf zocht op belangrijke zoekwoorden waarop ze campagnes hadden lopen – personal training Groningen bijvoorbeeld, was hun advertentie niet te vinden.

Google Ads: zoveel opties en mogelijkheden

“Het lukte dus niet zoals ik wilde, en ik besefte dat ik hier hulp bij nodig had”, vertelt Elmar. “Over Facebook advertising had ik me aardig ingelezen, maar Google heeft zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet zag.” En dus ging hij op zoek naar iemand die hem daarbij kon helpen. Via één van zijn klanten kwam hij in contact met ons, Marbles Marketing. “We gingen in gesprek met Marc en dat verliep heel goed”, vertelt hij. “Hij gaf ons meteen al concrete adviezen over wat we beter konden doen. Dat gaf vertrouwen.”

Elmar besloot ons in te schakelen voor SEA: Search Engine Advertising. “We kozen bewust voor Google Ads, omdat we sneller gevonden wilden worden door mensen die al geïnteresseerd zijn in Personal Training”, vertelt hij. 

“We zagen door de bomen het bos niet meer met Google Ads, Marbles hielp hier uitstekend mee!”

Elmar Luth

Maar eerst: huiswerk

Voordat wij die advertentiecampagnes lieten draaien, kregen ze eerst nog wat huiswerk mee: een aantal zaken op de website moesten aangepast worden. Het is namelijk zonde als je budget besteedt aan advertentiecampagnes om potentiële klanten naar je website te halen, terwijl de website zelf niet goed converteert. “Dat stappenplan vertelde heel concreet wat we moesten doen, heel handig”, vertelt Elmar. Zodra de website was aangepast konden we beginnen: we schreven de advertentieteksten, maakten de advertenties op en stelden de campagnes zo in, dat we zo efficiënt mogelijk de juiste mensen zouden bereiken.

Tijdens de looptijd van de campagne ontving Dreamfit maandelijks een overzicht met de resultaten. Hier wordt onder andere in beschreven hoeveel bezoekers de advertenties naar de website hebben geleid en hoeveel van die bezoekers ook daadwerkelijk contact hebben opgenomen – oftewel lead zijn geworden. 

Van lead tot klant op lange termijn

Vooraf werd het doel gesteld op zo’n 10 tot 20 Personal Training leads per maand. Dat was onder andere gebaseerd op Dreamfit’s huidige conversiepercentage en het aantal beschikbare personal trainers. Elmar vertelt: “We wisten dat ons closing percentage vrij hoog is. Als mensen eenmaal contact met ons opnemen, beslist een groot percentage daarvan om ook daadwerkelijk een abonnement af te nemen.” Bovendien konden ze – door uitbreiding van hun team – veel leads aan. “Maar,” zegt Elmar, “dan moeten ze ons nog wel weten te vinden. En daar heeft Marc ons bij geholpen.” 

Inmiddels komen maandelijks namelijk zo’n 13 tot 14 leads via Google Ads binnen. Die leads zijn voor Dreamfit ontzettend waardevol: niet in de minste plaats omdat hun tevreden klanten vaak voor langere tijd bij ze blijven. “Het lidmaatschap is maandelijks opzegbaar, maar een Personal Training klant blijft gemiddeld minimaal 6 maanden”, legt Elmar uit. De eenmalige kosten voor het bereiken van zo’n lead worden dus al snel terugverdiend. 

Kortom, een mooi resultaat waar we beiden blij van worden: 13 tot 14 warme leads waarvan een groot percentage klant blijft voor langere tijd. “Daar zijn we ontzettend blij mee. Ik kan dit traject dan ook iedereen aanraden”, concludeert Elmar tevreden. 

13-14 leads

Maandelijks komen er zo’n 13-14 leads binnen die vervolgens meteen opgepakt kunnen worden door de sales van Dreamfit.

20% vaker

Leads die binnen zijn gekomen via Ads, blijven gemiddeld minimaal 6 maanden. Dit maakt de Ads-campagne zeer rendabel.

4% conversie

Van de honderd bezoekers, converteerden er 4 naar een daadwerkelijke aanvraag. Een hoog percentage in de fitnessbranche!

Ben je er klaar voor om online succes te behalen?