Google Ads Freelancer worden? Lees ervaringen van vier specialisten

Google Ads, voorheen AdWords, startte in het jaar 2000. Tegenwoordig doet praktisch elk bedrijf iets met het advertentieplatform van het machtige Google. Om het maximale uit campagnes te halen huren bedrijven specialisten in. Dit in de vorm van werknemers, bureaus en freelancers. 

In dit artikel lees je wat een goede freelancer maakt, hoe je start met je onderneming en hoe je je doelen bereikt. Dit artikel is geschreven door vier freelancers, Edwin Dijkstra, Marc Cornelius, Ruben Runneboom en Bernt Muurling. 

Hoe heb jij je vak geleerd?

Ruben: “In 2008 heb ik stage gelopen bij een webshopketen hier in groningen. Bij dit bedrijf heb ik geleerd hoe het algoritme van Google werkt. Na mijn studies ben ik hier wederom aan de slag gegaan als SEO marketeer. Hier kwam ik ook in aanraking met SEA. Aangezien je sneller resultaat ziet in Google Ads en precies kan zien wat je budget oplevert qua rendement, was mijn interesse hierin gewekt. Dit bedrijf had een externe agency ingehuurd waar ik trainingen heb kunnen volgen om vervolgens de SEA kanalen zelfstandig te beheren. Vervolgens heb ik in totaal ongeveer zes jaar bij twee verschillende agencies gewerkt waar ik vele ondernemers mocht helpen. Hierbij altijd training gehad door interne en externe professionals.“

Bernt “Al bijna meer dan acht jaar ben ik in de weer met online marketing. Het begon bij advertenties actief doorplaatsen op Marktplaats en uiteindelijk eindigde dit in mijn specialisatie in Google Ads. Mijn klanten gingen namelijk steeds meer vragen stellen over dit onderwerp.Ook tijdens mijn studieperiode heb ik aansluitende vakken gevolgd om mij verder te verdiepen in het online adverteren en wat de mogelijkheden zijn om op het internet te adverteren.

Tijdens mijn studieperiode kwam ik er achter dat ik werken met data erg interessant vond. Reactief te werk gaan en er zo voor zorgen dat de campagnes goed lopen gebaseerd op de verzamelde data. Hier is dan ook mijn fascinatie voor Google Ads uit ontstaan. “

Marc: “Online marketing, en met name Google Ads heb ik niet bij een studie geleerd, maar in mijn eigen tijd. Door middel van zelfstudie heb ik mijzelf de skills aangeleerd die waardevol zijn in de markt. Google Ads is ook echt een interessegebied van mij, dat helpt natuurlijk ook. De impact die je maakt voor klanten werkt erg motiverend.”

Edwin: “15 jaar geleden begon ik als copywriter en leerde ik Google Analytics kennen. Na mijn eerste baantje ging ik werken bij een e-commerce bureau. Daar leerde ik alle facetten van online marketing kennen. We huurden daar Google Ads specialisten in, zo kwam dit specialisme op mijn radar. Toen ik tien jaar geleden voor mezelf begon koos ik dit als specialisme, gezien ik de vraag in de markt zag en een tekort aan aanbod. Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid en drang om maximaal te presteren zorgde meteen ervoor dat ik alle tutorials, blogs en kennis uit mijn netwerk absorbeerde in mijn werk”

Hoe maak je onderscheid ten opzichte van andere SEA specialisten?

Ruben: “Als freelancer sta ik dicht bij de ondernemer. Omdat ik zelf brede kennis heb opgedaan en een eigen webshop heb gerund, waarbij ik tegen dezelfde problemen ben aangelopen, kan ik vaak een stapje verder en dieper zetten dan mijn vakgenoten.“

Bernt: “Wat voor mij heel erg belangrijk is, is dat de klant weet dat zijn geld goed besteed wordt. Dat ze in principe hun handen er vanaf kunnen trekken en zich kunnen focussen op hetgeen waar zij goed in zijn. Vertrouwen creëer je niet altijd door goed werk te leveren. Je creëert het ook door een keer mee te denken met de kwesties die rond jouw vakgebied spelen bij de klant of door een goede stevige communicatie op te zetten waar de klant zich prettig bij voelt. Waar ik mij onderscheid is door proactief te zijn en mee te denken met de klant.”

Marc: “Ik denk mee met de business. Je kunt mij beschouwen als iemand die niet enkel en alleen Google Ads doet, maar verder gaat. Ik embed mezelf in het bedrijf. Waar liggen nog meer kansen? Met wie moet jij kennis maken uit mijn netwerk om nog meer stappen te maken? Door het aanbod van meerdere freelancers meteen op ons kantoor kunnen we ook meteen sparren over ideeën.“

Edwin: “Wat ik merk is dat veel campagnemanagers stoppen bij het werk dat in de campagnes gebeurt. Wat minstens zo interessant is, is wat er gebeurt ná de campagnes. Waar landt de bezoeker? Hoe zit het conversieproces eruit? Wat is de lifetime-value van de lead? Hoe berekenen we die? Dit zijn vragen waar veel bureaus en specialisten steken laten vallen. Zelf ben ik redelijk doortastend en stop niet met vragen totdat de hele funnel van klik tot klant helder is, zodat we met zekerheid kunnen sturen op de juiste ROI.”

 

Wat zie je als verschil tussen het inhuren van een bureau en een freelancer?

Ruben: “In veel gevallen zou ik zelf kiezen voor freelancers. Freelancers zijn vaak meer betrokkenen dan mensen die in loondienst zijn bij grotere agency’s. Freelancers schakelen sneller en zijn vaak flexibeler. Ook zijn de lijnen korter en weet je zeker dat de freelancer zelf de taken uitvoert, in plaats van andere personen dan met wie je contact hebt.“

Bernt: “Wat ik vaak van klanten te horen krijg is dat ze campagnes uitbesteden bij een marketingbureau en ze daar vaak op een stapel komen of een ondergeschoven kindje worden. Dit wil niet zeggen dat alle online marketing bureaus zo werken. Wat voor mij het grootste verschil is dat de betrokkenheid van de klant zelf veel bepaalt. Een freelancer is je contactpunt van begin tot eind. Van je eerste vraagstuk tot de oplossing. Bij een bureau kom je vaak is binnen bij het sales team, die proberen je iets te verkopen. Dan wordt je doorgestuurd naar het marketing team die het uitvoerende werk gaan doen.”

Marc: “Er is een tekort aan talent. Wat je ziet is dat je initieel met een senior marketeer of account manager praat als klant. Als het werk moet gebeuren, wordt dit in veel gevallen bij stagiairs belegd. Hecht je waarde aan het werken met iemand met ervaring en wil je één aanspreekpunt dan zou ik aanraden om met een freelancer te samenwerken.”

Edwin: “Er zitten voor- en nadelen aan zowel het werken met bureaus als met freelancers. Bij bureaus is het verloop hoog en je weet niet wie je campagnes beheert. Dat is belangrijk, want je zoekt naar ‘edge’ in je campagnes. Iemand met meer ervaring of drive kan dit leveren. De meeste freelancers die ik ken hebben dit. Als keerzijde: bij freelancers ben je weer afhankelijk van één persoon, wat een risico kan zijn. En als je flink wilt opschalen, tijdens acties of in het algemeen, kun je tegen capaciteitbeperking aanlopen. Mijn insteek: als je een flexibel bedrijf bent, zou ik echter altijd overwegen om met freelancers te werken.”

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

Ruben: “Doormiddel van zelfstudies, webinars, bijeenkomsten en sparren met andere professionals. Zo hebben we natuurlijk ons collectief toads.nl met een groep professionals die onderling voor kennis uitwisselen.

Bernt: “Om met de tijd mee te gaan en mij te blijven ontwikkelen houdt ik actief de vak websites in de gaten. Daarbij volg ik ook veel experts op LinkedIn op de voet, zodat ik mij dagelijks steeds verder kan ontwikkelen. Ik heb gemerkt dat je het meeste en het snelst leert van je netwerk. Durf in contact te komen met mensen waarvan je weet dat ze er verstand van hebben.”

Marc: “Dagelijks nieuwtjes volg ik op diverse blogs en LinkedIn. Sparren met kantoorgenoten is voor mij ook erg belangrijk. Er is altijd wel iemand die als een van de eerste het nieuws heeft opgepikt ergens. Tevens ontwikkel ik mij ook graag op andere fronten, zoals Google Tag Manager, Analytics, Bing Ads en conversieoptimalisatie. Ik hoef niet op elk vlak expert te zijn, maar zorg wel dat ik de juiste informatie heb waarmee ik mijn klanten vooruit help.”

Edwin: “De meest vooraanstaande blogs volg ik als het gaat om Google Ads en Bing Ads. Daarnaast lees ik veel over business, zowel online als in boeken. De combinatie van deze kennis zorgt dat ik de brug tussen business en marketing goed kan slaan. Ook, zoals Marc zegt, wisselen we veel ideeën en ervaringen uit met de specialisten op kantoor.

Wat zijn je tips voor startende freelancers?

Ruben: “Gewoon beginnen. Zelf was ik bang mijn vaste contract op te zeggen voor een onzeker bestaan. Kom ik aan nieuwe klanten? Heb ik genoeg kennis? Is mijn netwerk groot genoeg? Je merkt als freelancer dat andere ondernemers je vaak een klus gunnen omdat ze in dezelfde situatie hebben gestaan. Je kennisniveau groeit exponentieel aangezien als je ergens niet uitkomt dit zelf gaat uitzoeken. Je kan je nergens achter verschuilen. Zorg ervoor dat je je omringt met de juiste mensen met de juiste mindset. Deze mensen willen je vaak graag verder helpen om te groeien als professional. “

Bernt: “Een tip die je startende freelance marketeers kan meegeven is dat ze zo snel mogelijk de juiste mensen om zich heen moeten verzamelen. Daarmee krijg je een goede kickstart nadat je net begonnen bent. Doordat je deze mensen om je heen hebt verzameld kan je gebruik van hun netwerk en hier ook weer mee in contact komen.”

Marc: “Breid je netwerk uit. Omring jezelf met de juiste mensen. Begin de dag vroeg met de juiste mindset.”

Edwin: “Overdenk niet alles. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je weer in loondienst moet. De upside is ultieme vrijheid en oneindige doorgroeimogelijkheden als ondernemer. Praktisch gezien zou ik direct investeren in het juiste netwerk om je heen te verzamelen. Digitaal en fysiek. Denk aan senior specialisten die misschien vol zitten, maar ook personen en bedrijven die aanvullende diensten verlenen, zodat je samen kunt optrekken. 

Welke platforms gebruik je om te netwerken, opdrachten te vinden en kennis uit te breiden?

Ruben “Voornamelijk gebruik ik Linkedin om in contact te komen met potentiële opdrachtgevers. Linkedin werkt voor mij ook uitstekend om kennis bij te spijkeren, up to date te blijven binnen het vakgebied en te netwerken. Ook heb ik mij ingeschreven bij diverse platformen waar vraag en aanbod bij elkaar gebracht worden. Denk hierbij aan freelancer.nl of jellow.nl“

Bernt: “Freelance.nl, Jellow.nl & LinkedIn gebruik ik om opdrachten te scouten. LinkedIn, https://www.searchenginejournal.com/ en https://www.frankwatching.com/ om kennis op de doen.“

Marc: ”Primair gebruik ik LinkedIn en Jellow om opdrachten te vinden, maar die komen voor 90% uit mijn eigen netwerk.”

Edwin: “LinkedIn is vaak een bron van nieuwe contacten die leiden tot klussen. Als het gaat om kennis: Blogs van wordstream, frankwatching, searchenginejournal en Twitter zijn bronnen voor nieuwe kennis. 

Gedachten over automatisering in Google Ads

Ruben: “Dat Google ads verandert is duidelijk. Wekelijks verschijnen er nieuwe functies of vervallen oudere functies. Er wordt volop ingezet op automatiseren wat voor een campagnemanager niet altijd positief is. Je verliest de controle over bepaalde zaken waarop je voorheen wel invloed had. Ik ben van mening dat automatisering de toekomst is en dat de rol van de campagne manager verschuift naar een strategische rol in plaats van een uitvoerende rol. Welk type campagne zet je in welke fase van de aankoopcyclus in? Welke boodschap moet je communiceren en hoe bereken je de doelstellingen, KPi’s en hoe vertaal je dat richting een strategie. “

Bernt: “Automatisering wilt niet zeggen dat er minder werk te doen is. Het wil alleen zeggen dat je meer handvatten krijgt om jouw campagne sterker te maken. Zo kan er steeds meer door de juiste doelgroepen op te bouwen, automatisch biedingen d.m.v. conversies maximaliseren of doel-CPA. Hier moet je dus gebruik van blijven maken en je blijven doorontwikkelen, stilstaan is niet meer van deze tijd.“

Marc: “De rol verschuift voor een ieder meer van uitvoerend naar strategie / adviserend. Meedenken met de klant wordt alsmaar belangrijker.”

Edwin: “Automatisering is here to stay. Na een paar jaar experimenteren en kinderziektes heeft Google bewezen dat slimme biedstrategieën in veel gevallen beter werken dan manueel beheer. Dit is een voor- en nadeel. Het nadeel is dat iedereen dezelfde campagnes en biedstrategieën gebruikt en moeilijker ‘edge’ vindt in de veiling van Google Ads. Om die edge te vinden is het extreem belangrijk om controle te pakken op het hele proces van klik naar klant. Dit eindigt niet in de campagnes in Google Ads. Dit betekent meedenken over de hele journey in funnels en het proces naar klant toe. Waar zitten lekken, waar kan de conversie hoger, hoe kunnen we informatie in nieuwe doelgroepen gebruiken, et cetera. De rol van campagnes managers verandert meer naar business consultants.

Grootste fout die SEA freelancers maken

Ruben: “Sturen op de verkeerde matrics en daarbij verkeerde doelstellingen formuleren. Zorg ervoor dat je van te voren een heldere strategie neerzet waarbij je de KPI’s per fase bepaald hebt. Zorg ervoor dat de biedstrategieen hierbij aansluiten.”

Bernt: “De grootste fout die een Google Ads Manager kan maken is keuzes maken op basis van eigen aannames in plaats van op basis van de al verzamelde data. Door zelf al aannames te doen kan de Google Ads manager niet goed weten waar de kansen liggen omdat er al dingen uitgesloten worden zonder dat je weet of het kan werken.“

Marc: “Geen targets stellen. Lukraak maar wat doen”

Edwin: “De twee grootste fouten die ik zie is dat allereerst geen concrete targets worden gesteld. Veel campagnemanagers sturen op onduidelijke targets als CPC’s verlagen of meer klikken krijgen. Ik maak altijd met de klant een prognose voor een jaar vooruit die ambitieus realistisch is, zo dwingen er onszelf om actief te doen die deze targets ondersteunen. Het tweede dat ik vaak fout zie gaat is dat er een gat tussen campagnes en business is. De business doelstellingen worden dan niet vertaald naar campagnes. De kosten per conversie is bijvoorbeeld niet duidelijk onderbouwd of überhaupt berekend, of de lifetime value is niet bekend van klanten, of de waarde van een lead is niet berekend. Allemaal zaken die onmisbaar zijn voor online succes.”

Waar raad je aan op te letten bij het inhuren van een Google Ads freelancer?

Bernt: “Als je een SEA-specialist wilt inhuren moet je er op letten dat er een klik is tussen jou en de specialist. Door deze klik kan je samen werken aan campagnes. Als dit mist dan kan een campagne nooit goed lopen omdat er niet goed genoeg gecommuniceerd wordt. En dat kost uiteraard meer geld dan het zou opleveren.“

Marc: “Ervaring is primair. Zonder ervaring mist de freelancer gewoon noodzakelijke kennis. Ook waar je op wilt letten is of hij of zij de juiste vragen stel. Worden er doelen gesteld, wordt gevraagd naar gewenste ROI, wordt gevraagd naar wat allemaal al is geprobeerd, etc.”.

Edwin: “Vooral wil je iemand hebben die ambitieus is, tijd voor je case heeft en de nodige ervaring heeft. Vraag ook door naar specifieke ervaring waarvan je denkt dat het je campagnes gaat helpen. Het is ook niet raar om een paar cases op te vragen, opdrachtgevers na te bellen en om een praktische test op te stellen. Zo bied ik zelf altijd een gratis accountscan aan, dan weet ik dat ik de kans heb om mijn expertise te tonen.”.